FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/03/2016

Belastningsregister

Hej jag undrar om det står på belastningsregister att man har rökt på om det var för cirka 2 till 3år sedan som man blev positiv på urinprovet och om man var under 18 år då man gjorde det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att få en prick i belastningsregistret krävs att personen ifråga blir dömd till ett brott. Det framgår inte av din fråga huruvida du blev dömd för brottet eller inte men i mitt svar har jag utgått från att du dömts för narkotikabrott.

Om du fälldes för narkotikabrott syns det i belastningsregistret. Hur länge denna anmärkning är kvar i registret beror på vad du dömdes till för påföljd, till exempel böter, strafföreläggande, ungdomstjänst och så vidare. Eftersom jag inte vet vilken påföljd du fick blir det svårt att ge ett konkret svar. Övergripande kan dock sägas att pricken i belastningsregistret troligen kommer att falla bort fem år efter att domen eller beslutet meddelades. Fem år gäller nämligen för påföljd vad gäller böter men även för andra påföljder om personen var 18 år vid tidpunkten för brottet, se 17 § i lagen om belastningsregister.

Jag hoppas att jag kunde bringa klarhet i frågan och om du har någon ytterligare fundering, kommentar eller synpunkt får du gärna lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Vänligen,

Josefin LindRådgivare