FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder08/05/2022

Behöver ett personuppgiftsföretag radera utdrag ur belastningsregistret när en gallring har inträffat?

Hej. Får en arbetsgivare vid arbetsintervju kolla upp ens belastningsregister via tjänster som Verifiera, utan att tala om det för arbetstagaren? Då brotten på belastningsregister oftast försvinner efter 5 år, men står ändå kvar på digitala tjänster, så påverkar det chans till jobb oerhört mycket.

Lawline svarar

Hej,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret på din fråga är att utifrån ett juridiskt perspektiv finns det ingen lag som förhindrar en arbetsgivare från att på egen hand begära in ett belastningsregister.

Enligt 17 § Lag (1998:620) om belastningsregister talas det om vilka brott som ska gallras ur registret med ett tidsintervall på främst 5 eller 10 år. Då det inte framgår i frågan vilken brottstyp som det handlade om kan jag inte säga vilket tidsintervall som gäller just för dig. Dock framgår det i paragrafen som du har möjlighet att kika på om du följer länken. Värt att nämna är att i 18 § samma lag, kan den s.k. gallringstiden förlängas om man har gjort sig skyldig till nya brott i Sverige eller i utlandet. Dock verkar inte detta vara aktuellt i ditt fall.

I det fallet att din ”prick” i belastningsregistret inte längre finns kvar i belastningsregistret bör du ha rätt att begära Verifiera att ta bort den. Enligt artikel 17 (1) a dataskyddsförordningen (GDPR), som talar om att när personuppgifterna inte längre är nödvändiga för det ändamål för vilka de samlas har du rätt utan onödigt dröjsmål att få dem raderade.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Vänliga hälsningar,

David AlmRådgivare