FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder10/11/2020

Begära ut belastningsregister

Hej! Jag undra på vilken sida man kan se när man är prick fri och vilket datum i så fall. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Jag tolkar din fråga som att det handlar om att du vill se ditt belastningsregister. Frågan berör således Lagen om belastningsregister.

Belastningsregistret innehåller uppgifter om ens brott och straff begångna. Uppgifterna förblir i ens register olika lång tid beroende på vilken påföljd man fått (17 § Lag om belastningsregister). Tiden börjar oftast gälla då domen publicerades/meddelades eller då man blir frigiven. På detta sätt kan du själv räkna ut hur länge det kommer finnas anmärkningar i ditt belastningsregister. Uppgifter stannar oftast antingen kvar i fem eller tio år.

Som enskild har du även rätt att begära ut ett utdrag ur ditt egna belastningsregister (9 § Lag om belastningsregister). Du kan vända dig till Polisen för att begära utdrag, och därmed kontrollera dina uppgifter, se här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emma GuranderRådgivare