FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt01/02/2020

Barn har sparat annans kreditkortsuppgifter

Vår son, 9 år, var iväg och träffade en kompis 11 år. Kompisen hade storebrors, 26 år, kreditkort. På något sätt kom dom överens om att kompisen, via kreditkortet, skulle köpa något åt min son i en mobilapp i utbyte mot något annat. Senare har det visat sig att kortuppgifterna lagrades i mobilen vilket lett till att vår son lyckats köpa för ytterligare 5000 kr i spel.

Vad kan man göra för att reklamera detta?

Kan man refererara tilll Föräldrabalken?

Kan man gå via Arn?

Den andra familjen har anmält detta till Google Play men fått avslag. Vi vet ej ännu hur dom formulerat sig eller vad svaret var.

Den andra familjen kräver oss nu på pengar.

Vad är vårat ansvar i detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni har vänt er till Lawline med er fråga.

Situationen ni beskriver regleras i Föräldrabalken(FB). Barn som har ingått avtal, i detta fall ett eller fler köpavtal, kan få dessa ogiltigförklarade av sina förmyndare (9 kap 7 § FB). Regeln är i sådana fall att barnet ska ge tillbaka det den mottagit, i den mån barnet haft nytta av det.

I situationer där barn förlett den andra avtalsparten, som i detta fallet genom att använda någon annas kreditkort, ska alla skada som uppstått ersättas av barnet eller dess förmyndare (9 kap 7 § 2 stycket FB).

Sammantaget innebär reglerna att ni måste ersätta de pengar er son har spenderat från kompisens storebrors kreditkort. Vidare behöver ni kontrollera att kortuppgifterna(kortnummer, etc.) är säkra. Det görs lättast genom att spärra kortet helt och hållet, men det är bara en rekommendation från min sida, eftersom kortets ägare avgör om de vill vara förstående för er sons ungdomliga oförstånd.

Jag hoppas ni kan lösa situationen och att ni fått den hjälp ni sökte

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare