FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/04/2022

Åtalspreskription - Allmän handling - Gallring i DNA-registret - Vad gäller?

Hej! Har blivit åtalad för ett brott med preskriptionstiden om 5 år. Nu har denna tid gått, således preskriberat. Ingen delgivning har skett enl juridikens grunder. Sista försöken var att jag var efterlyst o häktad i min frånvaro. Min frågor är 1) Får jag information el kan ta del av att det är preskriberat? 2) Kan jag begära ut/ ta del av ALLA handlingar i ärendet/målet där polis, åklagare, domstol mm varit involverade? 3) DNA test togs, avregistreras detta i registret vid uteblivet åtal pga preskription? 4) Finns jag överhuvudtaget med i ngt som helst framgent register såsom DNA, misstanke etc. mm. Tacksam o emotser svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Nedan kommer frågorna att besvaras i tur och ordning och i den mån det går ska tilläggas.

Fråga 1 - Kommer du att få information om att åtalspreskription har inträtt?

Relevant lagstiftning: Brottsbalken (BrB).

Mig veterligen kommer du inte att få någon sådan information. I 35 kap. 1 § 1 st. 2 p. BrB sägs att påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år. Under förutsättning att åtalspreskription verkligen har inträtt i det här fallet bör uppmärksammas att åtal ändå kan komma att väckas. Ett åtal verkar ju dessutom redan ha väckts mot dig trots att preskription enligt din mening har inträtt. Åtalspreskription innebär faktiskt bara att påföljd inte får utdömas varför en åklagare naturligtvis inte heller bör väcka åtal i ett sådant läge. Men om så ändå sker utgör åtalspreskriptionen inte något rättegångshinder. Det betyder att åklagarens talan inte kommer att avvisas. Men däremot ska domstolen lämna åtalet utan bifall, dvs. frikänna dig. Anledningen till att det förhåller sig på det här viset beror på att frågan gällande åtalspreskription inte alltid är helt klar. Parterna kan ju ha olika uppfattningar.

Fråga 2 - Kan du begära ut förundersökningsprotokollet?

Relevant lagstiftning: Tryckfrihetsförordningen (TF) och offentlighets- och sekretesslagen (OSL).

Enligt 2 kap. 4 § TF gäller att en handling är allmän om den förvaras hos en myndighet och enligt 9 eller 10 § är att anse som inkommen till eller upprättad hos en myndighet. Och i 2 kap. 1 § TF anges att till främjande av ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande ska var och en ha rätt att ta del av allmänna handlingar. Det sistnämnda är ett uttryck för offentlighetsprincipen och närmare bestämt principen om handlingsoffentlighet. Ett förundersökningsprotokoll (FUP) upprättas av Polismyndigheten och förvaras där varför FUP:en är en allmän handling. Rätten att få ut en FUP förutsätter dock att åtal väckts eller att åtalet har lagts ner. Motsatsvis gäller att FUP:en omfattas av sekretess under pågående förundersökning, 18 kap. 1 § OSL. Men det korta svaret på den här frågan lyder i vart fall att du borde kunna få ut FUP:en.

Fråga 3 och 4 - När gallras en uppgift i DNA-registret? Och finns du registrerad någonstans?

Relevant lagstiftning: Lagen om polisens behandling av personuppgifter inom brottsdatalagens område. Nedan bestämmelser är hänvisningar till den nyss nämnda lagen. Notera också att Polismyndigheten för ett antal olika register.

I 5 kap. 7 § återfinns flera bestämmelser avseende gallring och i första stycket uttalas att uppgifter inte längre får behandlas i DNA-registret när uppgifterna om den registrerade tagits bort ur belastningsregistret enligt lagen om belastningsregister. Vidare följer av andra stycket att uppgifter inte längre får behandlas i utredningsregistret när uppgifterna om den registrerade får föras in i DNA-registret eller när förundersökning eller åtal läggs ner, åtal ogillas, åtal bifalls men påföljden bestäms till enbart böter eller när den registrerade har godkänt ett strafföreläggande som avser enbart böter. Och i tredje stycket sägs att huvudregeln är att uppgifter inte får behandlas i spårregistret längre än trettio år efter registreringen.

Den sista frågan som gäller dig personligen kan jag inte svara på, vilket du säkert förstår. Men gissningsvis finns du i skrivande stund fortfarande registrerad hos Polismyndigheten eftersom DNA har tagits vid ett tidigare tillfälle och åtalet inte har ogillats, dvs. dom har ännu inte avkunnats.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare