Är det legalt att nyttja webbplatser såsom swefilmer.com?

Funderade på att streama en film (johan falk) från swefilmer.com ikväll. Men innan jag gör det vill jag veta om det är legalt att göra så?

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni vänder er till Lawline!

Det är lagstridigt att ladda upp upphovsrättsliga material via hemsidor som piratebay och tankafetast vilket ni möjligtvis har insikt om. Däremot förekommer inte samma klarhet beträffande huruvida det är illegalt att "streama" upphovsrättsligt material, eftersom frågan är så vitt jag vet oprövad i Sverige. Således föreligger det en gråzon, beträffande din fråga, vilket innebär att envar får konstruera en egen tolkning av gällande rätt. Jag kan dock konstatera att det råder konsensus bland ett stort antal jurister om att "streaming" med stöd av dagens lagstiftning är rättsligt tillåten. Förevarande slutsats går att fastställas med stöd av föreskrifter i lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk, samt tillhörande förarbeten. Således finns det fog till en viss lättnad beträffande "streaming" som tillskillnad från nedladdning samt uppladdning av upphovsrättsligt material, via hemsidor som exempelvis piratebay, är obehandlad och antagligen fullt legitim.

Vänligen,

Homan GeramiRådgivare