Får ett företag använda min video utan mitt samtycke

Hej! Ett företag på tiktok har använt en video på mig i deras marknadsförda inlägg vilket jag inte tidigare haft vetskap om och alltså inte heller har godkänt. Vad jag vet så rör det sig om endast ett inlägg. Vad kan jag göra för att de ska ta bort denna reklamvideo? om de inte svarar mig mår jag tar kontakt med de, vart ska/kan jag vända mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga finns regleras i Upphovslagen (UB).

Upphovsrätt

Vid skapandet av ett litterärt eller konstnärligt verk så som ett videolipp eller annan produktion har man som upphovsman ensamrätt till verket (se 1 kap. 1 § UB). Denna rättighet har man direkt när man skapat verket. Det innebär att ingen får använda ditt verk utan ditt samtycke.

sanktioner

Blir din ensamrätt till ditt verk kränkt av ett företag har du rätt till skadestånd.Det är även förbjudet för företag enligt förbudskatalogen att använda din video vid marknadsföring.

Tips

Du kan vända dig till en juristfirma som arbetar med immatriella rättigheter och skicka en stämningsansökan till företaget som olovligt använd ditt video klipp i deras marknadsföring.

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare