Likhet mellan företagsnamn - var går gränsen för varumärkesintrång?

Hej! Vi är 2 personer som håller på att starta ett sport företag vid namn ”Sportia” vi är lite oroliga om vi skulle bli stämda av ”team Sportia” dock är de olika namn enligt oss. Hur gör vi kring detta? Kan vi starta detta företag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om det kan uppstå några komplikationer om ni skulle välja namnet “Sportia” till ert företag.

Varumärkesintrång

Det som skulle kunna vara relevant är ett så kallat varumärkesintrång. När man väljer ett nytt företagsnamn måste namnet vara unikt och olikt andra företag och varumärken. Ett varumärke kan bestå av både ord, ljud, tecken och figurer (1:4 varumärkeslagen [VmL]).

Som du säger är namnen tekniskt sett olika, men Team Sportia kan mycket väl ha varumärkesregistrerat just “Sportia”. Då kan användandet av det som företagsnamn innebära ett varumärkesintrång (1:10 VmL).

Vad kan ni göra?

Vad jag kan se verkar “Sportia” vara varumärkesregistrerat, men om ni vill kolla vidare på det kan ni söka på eventuella namn på Svensk Varumärkesdatabas för att se vilka som är registrerade.

Hoppas att detta förtydligade något. Återkom gärna om du har ytterligare frågor!

Vänliga hälsningar,

Ida BrodinRådgivare