FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt28/06/2009

Slopa hembudsförbehåll i bolagsordningen

Kan en majoritetsägare ta bort mot en minoritetsägares vilja hembudet i bolagsordningen när minoritetsägaren äger 1% av aktierna?

Lawline svarar

Hej! Jag tolkar din fråga som att bolagsordningen innehåller ett hembudsförbehåll, jfr. ABL 4 kap. 7 och 27§ som majoritetsägaren vill slopa. Ändring av bolagsordningen regleras i 7 kap. 42-45§§. I 43§ anges att ”ett beslut om ändring av bolagsordningen giltigt endast om det har biträtts av samtliga aktieägare som är närvarande vid bolagsstämman och dessa tillsammans företräder minst nio tiondelar av samtliga aktier i bolaget” bl.a. om rätten att överlåta/förvärva aktier i bolaget inskränks. Genom slopande av en hembudsklausul inskränks ej rätten. Således reglerar 42§ den uppkomna situationen. Beslutet ska därmed ha biträtts av aktieägare med minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid bolagsstämman. ABL hittar du https://lagen.nu/2005:551. Med vänliga hälsningar
Gustav NittbyRådgivare