FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt23/03/2023

När har företag rätt att göra en kreditupplysning på en privatperson?

Hej. Jag har skulder till intrum inkasso. Fick på Kivra att creditsafe gjort en kreditupplysning. Min fråga är om dom har rätt att göra en kreditupplysning? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring kreditupplysning och när en sådan får göras återfinns i kreditupplysningslagen och jag kommer att utgå ifrån de reglerna när jag besvarar din fråga.

När får en kreditupplysning göras?

En kreditupplysning får göras till följd av ett ingånget eller ifrågasatt kreditavtal eller om det av någon liknande anledning finns ett behov av upplysningen (9 § första stycket kreditupplysningslagen). Det krävs alltså att det finns ett legitimt behov för att ett företag ska ha rätt att göra en kreditupplysning på en privatperson.

Du beskriver att du har skulder hos intrum inkasso, vilket innebär att någon form av avtal föreligger. Utifrån informationen i din fråga förutsätter jag att det är intrum inkasso som har beställt en kreditupplysning på dig. En kreditupplysning kan göras av företag i syfte att hålla koll på sina kunders betalningsförmåga, så kallad kreditbevakning. Min tolkning är att intrum inkasso kan ha ett legitimt behov av att göra en kreditupplysning med kreditbevakning som ändamål, för att se hur din förmåga att betala dina skulder hos dem ser ut. Det vill säga att de har rätt att göra en kreditupplysning.

För att få ytterligare klarhet i detta så skulle jag råda dig att kontakta kreditupplysningsföretaget och begära en kopia på det som kreditupplysningen innehåller, om du inte redan har fått det, för att få klarhet i ändamålet med upplysningen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Sarah LianderRådgivare