FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt09/11/2005

Överklagan av fortkörningsbot

Hej. Jag tog mitt körkort för några månader sedan och nu har jag redan fått trubbel. Polisen stoppade mig och påstod att jag hade kört 103 km/t på en 70 väg. Nu är det så att det inte stämmer, jag tror att de stoppade fel bil. Jag kör alltid försiktigt och det kan vem som helst intyga om. Jag undrar vad jag kan göra nu?

Lawline svarar

Situationen beror på om du, när du blev stoppad, skrev under fortkörningsboten (”ordningsföreläggandet”) eller inte. Om du har skrivit under ett ordningsföreläggande: Ett godkänt föreläggande gäller som en lagakraftvunnen dom. En sådan kan inte återkallas av polisen utan du måste göra en överklagan hos domstolen. Detta ska ske inom ett år efter ordningsföreläggandet utfärdats. Du skickar din överklagan till tingsrätten i den kommun där ordningsföreläggandet blev utfärdat. Kontakta tingsrätten för övriga eventuella frågor. Även om du beslutar dig för att överklaga måste du betala böterna. Om du sedan skulle få rätt i domstolen, betalas pengarna tillbaka till dig. Om du inte har skrivit under ett ordningsföreläggande: Först skickas en påminnelse ut, där du har att ta ställning till om du vill skriva under eller inte. Om du har frågor angående föreläggandet ta då kontakt med den polismyndighet som utfärdat det. Om du inte skriver under skickas ärendet till åklagaren. Åklagaren beslutar då om att utfärda ett strafföreläggande. Frågor om strafföreläggandets innehåll besvaras av den åklagarkammare som utfärdat strafföreläggandet. Om du inte accepterar strafföreläggandet måste du inom ett år överklaga detta hos den åklagarkammare som utfärdade detta. Du har alltså alltid rätt att, oberoende om du skrivit under boten eller inte, överklaga beslutet hos domstolen. I det fall du skrivit under, kan det dock vara svårare eftersom du genom din underskrift ”erkänt”. Frågor hur boten påverkar ditt körkort besvaras av länsstyrelsen.
Sofie OlofssonRådgivare