FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt22/08/2024

Belastningsregistret för villkorlig dom

I stridens hetta uttalade jag hot till en person i sug 2020 - fick böter o villkorlig dom 1 år senare. När försvinner detta ur belastningsregistret? Kan man i detta Reg se vem jag hotade? (Var min f d man i skilsmässan)

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Belastningsregister

Regler om belastningsregister finns framför allt i lag (1998:620) om belastningsregister. Enligt lagen ska polismyndigheten föra ett belastningsregister om uppgifter om den som genom dom, beslut eller strafföreläggande har ålagts påföljd för brott. Uppgifter om domar som har lett till fängelse tas bort från registret 10 år efter frigivningen, domar som har lett till böter tas bort efter fem år, se 16-18 §§

I ditt enskilda fall

I ditt fall har du fått böter samt villkorlig dom och då gäller som huvudregel att det skall gallras 10 år efter domen, se 17 §. Emellertid finns ett undantag om personen var under 18 år vid brottet då gäller istället 5 år för gallring. Det finns dock inget i dina uppgifter som pekar på att du skulle varit underårig vid tillfället för brottet. Det kommer således att försvinna ur belastningsregistret år 2031. Belastningsregistret innehåller personuppgifter om den som dömts för brott, fått ett strafföreläggande eller ordningsböter, samt uppgifter straffet och gärningen.

Du bör även vara medveten domar vanligtvis uppfyller kraven för att vara en offentlig handling, 2 kap. 3 § och 4§ TF. Det vanligaste är därmed att alla domar är offentliga för allmänheten att ta del av. Detta innebär att man kan vända sig till den beslutande tingsrätten eller myndigheten för att begära ut en dom, 2 kap. 15 § samt 17 § TF. Här framgår vanligtvis bland annat vem som är målsägande för brottet. Emellertid kan det ibland vara sekretessbelagt, med motivet att skydda en enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden, eller om man tror att den enskilde skulle lida skada om domen blev offentlig, se 36 § Offentlighets och sekretesslagen. En sådan prövning om sekretess ska föreligga eller inte görs varje gång som domen begärs ut, 2 kap. 17 § TF. I praktiken är det mycket ovanligt att en hel dom är sekretessbelagd, det kan i sådana fall vara enstaka uppgifter i domen som är sekretessbelagda eller strukna såsom målsägandes namn. Det föreligger däremot för lite information för att kunna avgöra om en sådan sekretess skulle kunna vara aktuellt i detta fallet.

Mvh,

Melina PapadopoulosRådgivare