FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt07/07/2024

Vart skickar man in en begäran om att få ut sin beslagtagna egendom?

Jag undrar hur man går tillväga för att begära ut en beslagtagen mobiltelefon. Alltså exakt var jag gör detta. Ser många svar med olika paragrafer m. m. men hittar inte var jag gör det. Finns det blanketter eller ska man ringa, maila för att begära ut den? Det har gått tre månader sedan och har inte hört ett dugg om när den kan tänkas lämnas ut.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras indirekt genom Rättegångsbalken bestämmelser.

Vilka regler blir aktuella i ditt fall?

Eftersom det framgår att du läst tidigare svar är du säkert redan medveten om att polisen får beslagta föremål som skäligen kan antas ah betydelse för en brottsutredning (27 kap. 1§ RB).

Av vidare regler framgår att om rätten förordnar om beslag eller fastställer det ska rätten så utsätta den tid för när åtal ska väckas, denna tid får ej vara längre än nödvändigt (27 kap. 7§ RB).

Vem vänder du dig till för att få tillbaka telefonen?

Dessa bestämmelser innebär så för dig att om ärendet fortfarande är hos polisen och utreds finns det en möjlighet att mobilen återlämnas när polisen är klara med den. Detta beror på skälen till beslaget. I första hand ska du alltså vända dig till polisen/polisstationen som tog mobilen i beslag. Frågar du så utredaren hos polisen hjälper dem dig säkert en sådan begäran.

Skulle denna polisen finna att dem fortfarande behöver mobilen kan man överklaga detta beslut.

Hos tingsrätten har du så rätt att begära prövning under förundersökningen om beslaget ska bestå eller inte (27 kap. 6§ RB). Överklagandet görs hos tingsrätten där du bor eller den tingsrätt som polisstationen svarar under.

Sammanfattningsvis

För att få mer information när man kan få sin beslagtagna egendom hör man av sig till nämnda polisstation som genomförde beslaget. Dessa bör så hjälpa dig men är så inte fallet kan man vända sig till tingsrätten som polisen svarar (vanligast din hemort) under för att överklaga ett beslagsbeslut!

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte svaret tveka inte att ställa följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare