FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt18/09/2024

Kan offentlig försvarare bytas ut mot en privat försvarare?

Hej, Jag har en tillsatt offentlig försvarare av tingsrätten gällande ett åtal för grov rattfylla. Idag är jag inte helt nöjd med dennes insats eller attention på målet. Bl a då jag under processen inte fått fullständig konsekvensanalys av ärendet och hur jag bör agera fram tills huvudförhandlingen. Kan jag privat finansiera en egen försvarare trots detta? Dvs byta försvarare och inte anlita den offentliga trots att denne är tillsatt? Vad krävs i så fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer att använda mig av Rättegångsbalken (RB) för att besvara den.

Entledigande av offentlig försvarare

Enligt 21 kap. 6 § RB får en offentlig försvarare entledigas av rätten om behovet av en offentlig försvarare upphör eller om det finns något annat skäl för det. Om den misstänkte utser en annan försvarare, ska den offentliga försvararen entledigas om det inte skulle medföra synnerlig olägenhet.

Varken den misstänktes begäran om entledigande av eller om byte av offentlig försvarare kan bifallas utan att det finns godtagbara skäl för detta. Skäl för återkallelse kan vara t.ex. om försvararen inte utför försvaret med tillräcklig omsorg eller på något annat sätt åsidosätter sina plikter som försvarare. Av Europadomstolens avgörande i fallet Lagerblom mot Sverige (SvJT 2003 s. 589) framgår att en domstol visserligen kan behöva ingripa om det blir tydligt att ett offentligt försvararskap inte ger ett i huvudsak effektivt försvar, men att domstolen i övrigt kan av hänsyn till kostnader och olägenheter vara restriktiv när det gäller tillåtande av att en offentlig försvarare som kanske valts av staten och hunnit utföra vissa aktiviteter ersätts av någon som valts av den misstänkte.

Bedömningen i ditt fall

Du är inte nöjd med din offentliga försvarares insats inför åtalet riktat mot dig. Du kan alltid begära av tingsrätten att din offentliga försvarare ska entledigas, men för att det ska bifallas behöver godtagbara skäl föreligga. Din motivering till entledigandet bör kunna anses som att försvararen inte utför försvaret med tillräcklig omsorg. I grund och botten föreligger därför möjlighet för dig att kunna byta ut din offentliga försvarare mot en privat sådan. Dock, i en sådan situation, får inte den offentliga försvararen entledigas om entledigandet skulle medföra synnerlig olägenhet. Den bedömningen innefattar situationer där den offentliga försvararen redan utfört många uppgifter, stora kostnader föreligger och datumet för rättegången är väldigt nära. Nu vet jag inte exakt hur mycket kontakt du haft med din offentliga försvarare eller när rättengången är, så det är svårt för mig att ge ett definitivt svar där.

Det korta svaret är att det finns en möjlighet för dig att byta ut din offentliga försvarare mot en privat sådan. Kontakta domstolen och motivera varför du vill byta försvarare, så kan det finnas en möjlighet för dig att anlita en privat.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare. Jag kan även sätta dig i kontakt med vår ordinarie byråverksamhet om det kvarstår osäkerheter efter vår kontakt.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare