FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt13/06/2006

Tid för myndighets beslut

Ensamstående mor sökt ekonomiskt bistånd. Fick avslag. Har inte tillgångar. Undrar om det får gå till på detta sätt? Sökte i tid för juni. Fick avslaget två dagar in på månaden. Har jag inte rätt att få veta en sådan sak i tid? Annsvarig går ej att nå.

Lawline svarar

Hej! Att beslutet kommit två dagar in i juni kan tyckas anmärkningsvärt. Det är troligtvis inte tillräckligt för att anse att de gjort fel. De har en skyldighet att meddela dig om det beslut de tar i ditt ärende, men när de ska göra det följer inte av någon lag. De statliga och kommunala myndigheterna ska emellertid handlägga sina ärenden så snabbt som möjligt. Detta följer av 7 § förvaltningslagen, se http://lagen.nu/1986:223. Vad som menas med så snabbt som möjligt framgår inte av lagen. Justitieombudsmannen (JO) har emellertid kritiserat myndigheter när de dröjt med beslut i 9 månader. Generellt kan man dock dra den slutsatsen av JO:s uttalanden att den tid det får ta att handlägga ett ärende får bedömas från fall till fall. I bedömningen ska man bl.a. beakta ärendets art och omfattning. I ditt fall har jag svårt att se att beslutet tagit för lång tid, men eftersom jag inte har all information kan jag inte med all säkerhet uttala mig i frågan. Hör gärna av dig om du har fler frågor, Mvh
Michael WittingRådgivare