FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/02/2006

Statistik över tings- och hovrättsdomar

Hej, hur är statistiken tingsrätt kontra hovrätt ang domar? Vad är vanligast att hovrätt fastställer eller sänker domar, eller att dom "höjer" tingsrättens domar?

Lawline svarar

Hej, den mest aktuella sammanställda statistiken över detta är från 2004. Det är svårt att tala om "höjning" och "sänkning" av domar då domstolarna avgör både tvistemål och brottmål, och tvistemål i princip går ut på att avgöra en tvist till endera parts fördel. I brottmål är det också väldigt många skiftande omständigheter som spelar in när det gäller vilket straff som bestäms i slutänden. Under 2004 togs 1867 st tvistemål upp till prövning i hovrätt. Av dem ändrades 632 st dvs. 33,9 %. 6617 brottmål upptogs till prövning i hovrätt och av dem ändrades 2792 st dvs. 42,2 %. Du hittar denna statistik och mer på www.dom.se under publikationer: statisik: domstolsstatistik 2004. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare