FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt09/01/2008

Nedläggning av förundersökning

Hej! Jag blev drabbad av mordhot skickat via internet till mig och fick min dörr sönderslagen av en yxa vid 2 tillfällen, dvs personen skickade en yxa i min dörr för att sedan hämta en större och demolera den. Nu har åklagaren beslutat Att förundersökning inte skall inledas. Att en inledd förundersökning skall läggas ned. Att åtal ej skall väckas. Hur kan något sådant ske? vad grundar han något sådant här på?

Lawline svarar

Hej! Vad åklagren i det här fallet grundar sitt beslut på är någonting som vi inte kan ge svar på. Det beror naturligtvis på omständigheterna runt omkring. Förundersökning behöver inte inledas om det är uppenbart att brottet i det enskilda fallet inte går att utreda. Det kan t.ex handla om vittnes- eller bevissvårigheter eller om gärningsmannen lämnat landet. Inte heller behöver förundersökning inledas om utredningen skulle bli alltför kostsam eller endast skulle leda till böter. (se RB 23:1 och 23:4a http://lagen.nu/1942:740) . Inleds inte förundersökning eller läggs förundersökning ner kommer inte heller åtal att väckas eftersom det är förundersökningen som ligger till grund för ett senare åtal. Hoppas du fått lite svar på dina frågor! Vänligen,
Louise DanielsonRådgivare