FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt22/03/2006

Vittne till misshandel - kan jag komma att kallas?

Hej! Jag blev vittne till en misshandel, det var många inblandade, jag såg aldrig vem den skyldiga var eller när han blev nedslagen och jag var väldigt berusad...Tror du att jag kommer bli tvungen att vittna? Polisen sa att ja kanske inte kommer bli tvungen, eftersom jag inte såg något väsentligt? Tror du annars att jag kan få vittna, utan att offret eller den anklagade är med?

Lawline svarar

I stora drag har din frågeställning behandlats i en redan besvarad fråga, denna finner du http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=117 . Vad gäller din fråga i övrigt kan jag, utifrån vad du uppgett, inte säga annat än att det verkar högst osannolikt att du kommer att få vittna vid en eventuell framtida rättegång. Dock beror detta på huruvida åklagaren i målet anser att du, trots vad du uppgett, har något att tillföra i rättegången. Sådana uppgifter kan gå utöver omständigheter som vem som slog vem och kanske beröra t.ex. vilka människor som rörde sig på platsen (om detta på något vis skulle vara intressant). Även om det alltså inte är helt uteslutet, får vad du uppgett om vad du minns från händelsen, särskilt med hänsyn tagen till att du var full vid tillfället, anses tala för att du inte kommer att kallas som vittne.
Joel LaackRådgivare