FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/06/2007

Omfattningen av information i belastningsregister

En arbetsgivare har begärt utdrag ur belstningsregistret. Omfattar det även misstanke om brott?

Lawline svarar

Hej. Enligt lag om belastningsregister 3§ (Lagen hittar du http://lagen.nu/1998:620) innehåller registret information om individer som belastats med någon form av straff. Det kan röra sig om domstols dom, åtalsunderlåtelse eller påföljdseftergift. Det krävs emellertid att personen i fråga verkligen gjort sig skyldig till en överträdelse av en föreskrift eller ett brott. Enbart en misstanke om överträdelse/brott räcker inte för att föras in i belastningsregistret. Det finns emellertid ett särskilt misstankeregister. Att hämta information ur misstankeregistret är emellertid mera restriktivt. Det ska i princip röra sig om en verksamhet som berör vård eller förebyggande av brott för att arbetsgivaren ska få hämta denna information. (8§ Lag om misstankeregister, lagen hittar du http://lagen.nu/1998:621 ) Med vänlig hälsning
Ola DavidssonRådgivare