FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/05/2007

Ungdomstjänst och belastningsregistret

Har en 16-åring om blivit dömd till ungdomstjänst för misshandel. Hur bli det registrerat och vilka har tillgång till ett sånt register? Raderas uppgifterna efter en tid? Har tex amerikanska ambassaden möjlighet att kolla det och vilken betydelse har det för visumansökan?

Lawline svarar

Hej Alla som döms för brott registreras i det s.k. belastningsregistret. Ett antal olika myndigheter har tillgång till detta register för vissa speciellt angivna syften, t.ex. Vägverket när man söker körkortstillstånd och kommunala myndigheter som bedriver barnomsorg om man söker jobb där os.v. Vad gäller ungdomstjänst raderas uppgifterna 10 år efter domen. Detta framgår av 17 § 8 punkten i lagen om belastningsregister (se http://lagen.nu/1998:620). Utländska myndigheter har dock inte rätt att få tal del av uppgifter ur det svenska belastningsregistret. Hoppas att du har hjälp av mitt svar. Med vänlig hälsning
Rådgivare