FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/05/2007

Påföljd

Hej! det är så att jag blev tagen på scooter (vespa) utan hjälm (dumt, jag vet) och hade en kniv på mig och dom tror jag har cannabis i blodet. Så nu är ju jag misstänkt för paråkning (utan hjälm), brott mot knivlagen och eget bruk. Förmodligen kommer de visa på cannabis i blodet men kommer vara ren när jag ska lämna urinprov om en månad. Har tidigare i mitt register, en gång visat posetivt på cannabis och en gång för innehav av 4 valium men hade inget olagligt i kroppen. 23år är jag om de hjälper till! Så det jag undrar över är vad jag har att förvänta mig för straff? För jag fick inga uppgifter av polisen!

Lawline svarar

Hej! Det är en svår fråga du ställer och jag kan inte ge dig ett direkt svar. Det jag däremot kan göra är att berätta lite hur domstolar resonerar vid påföljdsbestämning. När domstolen fastställer en påföljd börjar det med att fastställa straffvärdet. Enligt BrB 29:1 ser man först till den tillämpliga straffskalan vid bestämmande av straff. Det beror lite på vad åklagaren yrkar på men av dina uppgifter så torde narkotikabruket vara att anse som ringa. I Narkotiskastrafflagen stadgas ett straff för ringa narkotikabrott på böter eller fängelse i max 6 mån, brott mot knivlagen stadgar straff på böter eller fängelse i max 6 mån. För dessa båda brott stadgas alltså som minimum straff böter, i svenska rättsväsendet finns en stark presumtion mot fängelse. Vid val av påföljd så stadgas i 30:4 att rätten skall fästa särskilt avseende på omständigheter som talar för en mildare påföljd än fängelse. Däremot utgör det faktum att du har narkotikabrott i ditt register en omständighet som talar för fängelse istället för böter. Fängelse skall dock endast användas om det finns starka skäl för det. Det är fler brott som du begått och då rör påföljdsvalet mer än ett brott och då måste domstolen ta ställning till om en eller mer än en påföljd skall ådömas. Huvudregeln är dock att böter kan användas som gemensamt straff om det kan följa på vart och ett av brotten. Anser domstolen att straffet inte kan stanna vid böter kan du dömas till villkorlig dom. Hoppas du fått någon klarhet i hur det funkar. Med vänlig hälsning
Josefin WerreRådgivare