FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/04/2007

Finns jag med i belastningsregistret?

Finns det uppgifter i belastningsregistret om man blivit omhändertagen berusad utan straffpåföljd eller utredning?

Lawline svarar

Nej, i belastningsregistret förs in uppgifter om den som genom ex. dom eller beslut ålagts påföljd för brott. Andra saker som skall föras in är exempelvis uppgift om den som har meddelats besöksförbud. Du kan se en uttömmande lista i lagen om belastningsregister 3 § http://lagen.nu/1998:620.
Andreas HeedRådgivare