FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt24/04/2007

Belastningsregistret

Hej! Om man blivit dömd för misshandel inte ringa eller grov, men som i normalfallet hade gett fängelse. Kommer det då att visas i utdrag ur belastningsregistret? Domen blev böter och skadestånd. Skall söka jobb som personlig assistent till en vuxen person.

Lawline svarar

Hej, Lagen om belastningsregister (se http://lagen.nu/1998:620) reglerar vilka uppgifter som får förekomma i belastningsregistret. I 3§ p 1 står det att registret ska innehålla uppgifter om den som genom dom har ålagts påföljd för brott vilket har skett i ditt fall. En blivande arbetsgivare har rätt att få ut uppgifter ur registret om du söker ett arbete som innefattar vård, 10§. Du har även rätt att få ut uppgifter om dig själv. Om man har blivit dömd till böter gallras uppgiften dock ur registret efter fem år, se 17§ p 9. Med vänlig hälsning
Cecilia JohanssonRådgivare