FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt25/02/2007

Kan en 11-åring bli skadeståndsskyldig?

Hej! Jag läste att en skola i Norrland skall kräva ersättning för skadegörelse och klotter av elever, enda ner till 6-års ålder. Finns det inte en nedre gräns på 11år när personen kan bli ersättningsskyldig? MVH Christer

Lawline svarar

Hej! Någon nedre åldersgräns för skadeståndsansvar finns inte. Barn kan alltså bli ersättningsskyldiga på samma villkor som vuxna. Normalt är barn skyddade av en hemförsäkring ur vilken ersättning utgår. Om det inte finns någon hemförsäkring eller om denna inte täcker den aktuella handlingen kan skadeståndet jämkas efter vad som är skäligt, 1 kap. 4 § Skadeståndslagen http://www.lagen.nu/1972:207 . I det fall skadan beror på att barnets förälder brustit i sin uppsiktsplikt kan föräldern bli medvållande. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare