FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt12/01/2007

Misstänkt för brott men ej straffmyndig

Hello, om jag blir anhållen för ett brott, och vägrar uppge några uppgifter och om det inte finns så mycket chans att jag kan bli identifierad - hur länge kan polisen hålla mig och vad har jag isåfall för rättigheter om jag inte är straffmyndig? Får jag bara gå då?

Lawline svarar

Hej, Om någon som är straffmyndig blir anhållen för ett brott kan denne vara anhållen i högst tre dygn innan åklagaren måste besluta om häktning. Även en person som inte kan identifieras kan anhållas och häktas, möjligheterna är till och med något större att anhållla eller häkta en sådan person (se 24 kap Rättegångsbalken http://lagen.nu/1942:740#K24). Detta gäller bara den som är straffmyndig. Om du vägrar att uppge några uppgifter och inte kan bli identifierad, kan dock inte polis och åklagare veta att du inte är straffmyndig. Då förlorar du det speciella skydd som man har när man är under 15 år. Det är viktigt att notera skillnaden mellan att vara intagen för förhör, att vara gripen och att vara anhållen! Är man intagen för förhör är man skyldig att stanna kvar högst 12 timmar om man är straffmyndig och högst 6 timmar om man är under 15 år. Är man misstänkt för brott kan man gripas. Ett anhållande är det dock endast åklagaren, och inte polisen, som man besluta om. Är man under 15 år, och alltså inte straffmyndig, kan man överhuvudtaget inte anhållas. Men detta innebär inte att du "bara får gå". Polisen får hålla kvar dig för att överlämna dig till föräldrar, annan vårdnadshavare eller till socialtjänsten, se 14§ Lagen om unga lagöverträdare http://lagen.nu/1964:167#P14. Vad som händer mer beror såklart på hur allvarligt brottet som du misstänks för är. En utredning rörande brottet kan komma att inledas, vårdnadshavare ska i så fall genast underrättas och kallas till förhör, liksom socialnämnden som ska yttra sig i utredningen. Åklagaren kan besluta om beslag av föremål, husrannsakan eller kroppsvisitation. Dessutom kan åklagaren begära prövning hos domstol om huruvida du begått brottet. En sådan rättegång kallas bevistalan. Där kan bara slås fast att du har begått brottet, men du kan inte dömas till något straff. Istället kommer åtgärder att vidtas inom de sociala myndigheterna. Se hela Lagen om unga lagöverträdare http://lagen.nu/1964:167, särskilt 31-38§§. Vänligen
Miranda BergRådgivare