FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder14/11/2012

Gallring ur belastningsregistret

Hejsan Jag blev domed for urkundsförfalskning for csn.. Nu ska jag borja jobba utomlands i Dubai och dom begar belastningsregister för ändamål i annat land. Detta kan skada att jag inte far visum och jobb i detta land. Hur ska man ga till vagas med detta? Kommer det finnas med att jag blev domed? MVh Samuel

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Den som döms för urkundsförfalskning, vilket regleras i 14:1 brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700), döms till fängelse i högst 2 år. Lagen om belastningsregister (https://lagen.nu/1998:620) reglerar vad som ska registreras i belastningsregistret. Enligt 3§ ska alla som lagförs för brott i Sverige registreras i belastningsregistret. Gallring ur belastningsregistret, det vill säga att uppgifter tas bort ur registret, regleras i 16-18§§. Det är påföljden, alltså straffet, som avgör hur länge du kommer att finnas kvar i belastningsregistret. Enligt 17 § lagen om belastningsregistret gallras fängelsestraff tio år efter frigivningen (p.1) och böter gallras 5 år efter domen (p.9). Skyddstillsyn eller villkorlig dom (p.4) gallras tio år efter domen eller beslutet, eller fem år efter domen eller beslutet om du var under 18 år vid tidpunkten för brottet. För att kunna ta reda på hur länge du finns kvar i belastningsregistret bör du titta närmare på 17 § för att se vilken av punkterna som stämmer in på din dom. Polisen har bra information om gallringsreglerna: http://www.polisen.se/Service/Registerutdrag/Gallring-ur-belastningsregistret/ Lycka till! Med vänlig hälsning,
Anna BergRådgivare