FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt26/11/2006

Överklaga gammal skuld hos KFM

jag sålde min bil 1999 som reservdel bil till en man, ägarbyte anmälan skickade jag till bilregistret. Bilen vad i körförbud pga anmärkning från polisen. 2000-04-25 kom det ett brev från Trafikförsäkringföreningen att jag är skyldig att betala trafikförsäkring för tiden efter att jag sålde bilen, köparen hade inte haft försäkring på bilen. Samtalen till bilregistret berättrade att jag fotvarande har ståt som ägare till bilen efter försäljning fast ägarbyte var skickad in av mig. Jag förstår inte hur detta är möjligt. efter forskning om köparen visare att han är stort skojare Trafikförsäkringföreningen hanvisar till utslag dom om skulden från år 2000 och kräver via Kronofogdemyndigheten pengar från mig. Och menar att via bilregistret har det kommit fram att jag har varit ägare på bilen mellan 1999- 2000. Jag har mängner vittne som kan intyga att så är inte fallet. vad skall jag göra ? Måste jag betala ?

Lawline svarar

Troligen är det så att då du inte betalat den påstådda skulden hos trafikförsäkringsföreningen har föreningen ansökt om betalningsföreläggande. Denna ansökan antar jag att du inte har bestridit, varför kronofogdemyndigheten (KFM) meddelade utslag i enighet med ansökan (se 42 § Lag 1990:746 om betalningsföreläggande och handräckning, LBH). Lagtext http://lagen.nu/1990:746 Eftersom utslaget meddelades år 2000 har du nu ingen möjlighet att överklaga utslaget, detta skulle ha skett inom tre veckor hos en behörig tingsrätt (se 55 § LBH). Du kan inte heller söka om återvinning då detta måste göras inom en månad (se 52 - 52 §§ LBH). Tyvärr är det inte heller möjligt att ansöka om återställande av försutten tid (dvs, återställa tiden för överklagande/återvinning), även om du hade laga förfall (se 58:11 - 12 RB). Olyckligtvis ser jag inte många möjligheter till att få denna skuld undanröjd. Mvh
Andreas HeedRådgivare