FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/10/2006

Brott som hör under allmänt åtal

Jag har under tre års tid varit utsatt för grava trakasserier av ett allmännyttigt bostadsbolag. De har sökt vräka mig på fullständigt falska grunder. Jag har JO anmält dem och fått dem fällda av JO. Jag har också polisanmält dem för förtal och falsk tillvitelse men åklagaren har valt att inte inleda förundersökning enligt rättegångsbalken 23 kap 1 §, anmälan ger inte anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats. Vad ska gälla för att ett brott ska räknas vara under allmänt åtal? Räcker det inte att bevisa att ett brott har skett? Finns det ngn man kan få prata med som kan tala om för mig hur jag kan gå vidare för att få rättelse?

Lawline svarar

Enligt rättegångsbalkens (se http://lagen.nu/1942:740) 23 kap. 1 § skall en förundersökning inledas så snart det finns anledning att anta att ett brott som hör under allmänt åtal har förövats. Enligt 20 kap. 3 § anses alla brott höra under allmänt åtal om det inte uttryckligen sägs i lagtexten. Det är brott som hör under allmänt åtal som allmän åklagare har rätt att föra talan om enligt 20 kap. 2 §. Brottet förtal i brottsbalkens (se http://lagen.nu/1962:700) 5 kap. 1 § är ett sådant brott som inte hör under allmänt åtal enligt 5 kap. 5 §. Där sägs att brottet inte får åtalas av någon annan än målsäganden (det vill säga den som utsatts för brottet), vilket kallas enskilt åtal, såvida brottet inte riktar sig mot någon som är under arton år eller det av särskilda skäl kan anses påkallat ur allmän synpunkt. Regler om väckande av enskilt åtal och om huvudförhandling i sådant mål finns i rättegångsbalkens 47 kap. Om målsäganden vill väcka åtal skall en skriftlig ansökan om stämning göras hos rätten. När stämningsansökan kommer in till rätten anses åtal väckt (47 kap. 1 §). Vad en stämningsansökan skall innehålla redogörs för i 47 kap. 2 §. Huvudförhandlingen i mål som grundas på enskilt åtal går till på i stort sätt samma sätt som den gör i ”vanliga” brottmål där åklagare åtalar (47 kap. 24 § 2 st.). Skillnad är dock att mål som grundas på enskilt åtal bereds på ett annat sätt. Eftersom ingen förundersökning förekommer håller rätten istället förberedande sammanträden med målsäganden och den som är tilltalad (47 kap. 8 § 3 st.). I sådana här mål där målsäganden själv för talan kan målsäganden ta hjälp av ett ombud. Man måste som målsägande i ett sådant mål vara medveten om att ett åtal medför ett ekonomiskt risktagande och även kan innebära att man blir tvungen att utföra en stor del av arbetet själv. Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare