FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/05/2011

Belastningsregister - nytillkomna avsnitt "förlänger" de gamla

Hej år 2007 dömdes jag för våldsamt motstånd mot polis. Straffet blev dagsböter och inga andra påföljder. Vad jag har hört ska brott som inte lett till att jag blivit frihetsberövad finnas kvar i polisregistret i 5 år och 2012 borde detta brott försvinna. Det register jag syftar på är när Ex. en arbetsgivare begär reisterutrdag innan anställning. Jag öppnade ett registerutdrag som jag skulle ge till en arbetsgivare för att kolla vad som stog i brevet och domen för våldsamt motstånd stog med, vilket jag inte blev förvånad över. Dock stog det även att jag för några månader sedan kört bil utan regplåt och fått en böter på 1500 vilket stämmer. Min fråga blir nu, eftersom jag nyligen fått en bot för trafikförseelelsen som finns i mitt registerutdrag kommer min våldsamt motstånd dom att ligga kvar längre i registret pga "upprepad brottslighet"?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Aktuella bestämmelser finns i lagen om belastningsregister, du hittar den här: https://lagen.nu/1998:620. I 18 § kan man läsa att eftersom det gjorts en ny anteckning i registret (innan den äldre anteckningen gallrats bort) så ”ska ingen av uppgifterna gallras så länge någon av dem ska finnas kvar i registret”. Det innebär att både domen för våldsamt motstånd och de böter du fick nyligen kommer att finnas kvar i registret i ytterligare 5 år (se 17 § nionde punkten). Vänligen, Paulina Nilsson
Paulina NilssonRådgivare