FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder17/12/2010

Belastningsregistret - gallring och ny uppgift

Hej jag fick en dom på mig april 2006 vilket resulterade i dagsböter på ca 30.000kr. År 2008 åkte jag dit för fortkörning vilket resulterade i penningböter på ca 2000kr. Min fårga är när kommer min dom från 2006 att gallras bort från registerutdragen? Är det april 2011 som det är tänkt eller påverkar pennigsboten den tiden? Mvh Enis

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt 17 § p 9 lag om belastningsregister gallras böter efter fem år. Din uppgift om dagsböter kommer att finnas kvar fem år från 2006 och detta trots att det tillkommit en ny uppgift. Hade det däremot varit en uppgift om annan påföljd än penningböter hade båda uppgifterna varit kvar så länge någon av dem ska finnas kvar i registret, se 18 § samma lag. Med andra ord påverkar inte en ny uppgift om penningböter tiden för dagsboten. Lag om belastningsregister hittar du här: https://lagen.nu/1998:620 Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare