FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/09/2010

Belastningsregistret - gallring

Hej , jag har ett strafföreläggande bakom mig för bokföringsbrott. Detta fck jag 2008. Om jag begär ut ett register från straffregistret, kommer det att synas där. Jag har betalat strafföreläggandet och ej upprepat något olagligt sedan dess. Min fråga är egentligen hur lång preskriptionstid är det på ett sådant brott. Kan tillägga att brottet ansågs som ringa då det inte rörde sig om något avsevärda stora skuldbelopp i samband med en konkurs. Jag dömdes till 40 dagsböter.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! I Rikspolisstyrelsens belastningsregister registreras bland annat uppgift om den som genom strafföreläggande har ålagts påföljd för brott. Du kan begära ut ett utdrag från registret och då kommer uppgift som är registrerad på dig att framgå av utdraget. Som din fråga är skriven förutsätter jag att du med preskription avser gallring av den uppgift som finns i registret (dvs att uppgiften tas bort från registret). Uppgift om dagsbot gallras fem år efter godkännande av strafföreläggandet vilket följer av 17 § 9 p lagen om belastningsregister. Lagen om belastningsregister hittar du här: https://lagen.nu/1998:620 Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare