FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/08/2006

Länkning till upphovsrättsskyddat material

Jag har funderat lite, mest av ren nyfikenhet, hur det är ang. länkar på hemsidor. Så min fråga är: Är det olagligt att länka till sidor som möjligör illegala aktiviteter? Ex: Nedladdning av program som används för att utföra illegala aktiviteter, eller sidor som har upphovsrättsskyddade filer som man kan ladda ner direkt ifrån sidan, dvs. inga sk. "torrents" då det är ett rätt (som jag har uppfattat det) omtvistat ämne.

Lawline svarar

Som du skriver är detta ett väldigt omtvistat ämne och ska prövas av domstol inom en snar framtid. Upphovsrätten innefattar både framställande av exemplar av upphovsrättsskyddat material och tillgängliggörande för allmänheten. Tillgängliggörande för allmänheten delades tidigare in i tre kategorier: offentligt framförande, offentlig visning och spridning. Då offentlig visning handlar om fall när ett verk görs tillgängligt för allmänheten utan tekniskt hjälpmedel kan denna kategori uteslutas när vi diskuterar länkning på Internet. Länkning till upphovsrättsskyddat material har prövats i Högsta Domstolen i NJA 2000 s 292 där det slogs fast att länkning till upphovsrättsskyddat material inte är att anse som spridning av det. Av processrättsliga skäl tog inte Högsta Domstolen upp om det kunde röra sig om offentligt framförande eller medverkan därtill. Sen detta avgörande har dock upphovsrättslagen ändrats på det sättet att en fjärde kategori av tillgängliggörande för allmänheten har lagts till, överföring till allmänheten. Överföring till allmänheten sker ”…när verket på trådbunden eller trådlös väg görs tillgängligt för allmänheten från en annan plats än den där allmänheten kan ta del av verket. Överföring till allmänheten innefattar överföring som sker på ett sådant sätt att enskilda kan få tillgång till verket från en plats och vid en tidpunkt som de själva väljer” (upphovsrättslagen 1 kap 2 § 3 st 1 p). Detta nya stadgande riktar sig mot just spridning av upphovsrättsskyddat material via internet men då det är så pass nytt har inget mål rörande detta stadgande avgjorts av Högsta Domstolen än. Tingsrätten har dock använts sig av det. Vad gäller länkning är det dock inte alls säkert att det nya stadgandet gör någon skillnad. Det är möjligt att länkning fortfarande är lagligt eller att det kan röra sig om medhjälp till brott mot upphovsrättslagen. Det är upp till Högsta Domstolen att bedöma. Min personliga uppfattning är att det inte bör röra sig om brott mot upphovsrättslagen men att det mycket väl kan handla om medhjälp. För att kunna dömas för medhjälp måste dock huvudbrottet kunna styrkas vilket i fallet torrents kan visa sig vara svårt då små bitar av filerna laddas ner från olika datorer och servrar samtidigt. Länkning till hemsidor med annan brottslig aktivitet bör även den enligt mig först och främst bedömas som medhjälp till det aktuella brottet. Länkar du t ex till en sida som säljer narkotika kan det utgöra medhjälp till narkotika brott. Även i detta fall måste dock huvudbrottet styrkas. Det måste alltså strykas att sidan eller någon som besökt den har brutit eller försökt bryta mot narkotikalagstiftningen och att du medverkat till just detta köp genom din länk.
Raoul MehtaRådgivare