FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/09/2006

Preskriptionstid för rattfylleri?

Hur lång är preskriptionstiden vid rattfylleri 0,2 promille?

Lawline svarar

Lagregler om åtalspreskription återfinns i 35 kap. Brottsbalk (1962:700) (BrB) [ se http://lagen.nu/1962:700#K35 ]. Brottet rattfylleri av normalgraden, vilket det är fråga om här, återfinns inte i BrB. Detta brott, som tillhör den s.k. specialstraffrätten, finner du istället i 4 § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (TBL) [ se http://lagen.nu/1951:649 ]. Bestämmelserna om åtalspreskription i 35 kap. BrB gäller även för specialstraffrättsliga brott, om inget annat är särskilt föreskrivet. Detta innebär i detta fall att samma principer gäller för beräkning av preskriptionstiden för rattfylleri, som för brott varom stadgas i BrB såsom t.ex. misshandel, stöld eller vållande till kroppsskada. Preskriptionsfristerna i 35 kap. BrB anger den tidsrymd inom vilken en person måste ha häktats eller delgivits åtal för att kunna ådömas påföljd för ett visst brott. Som jag tidigare redogjort för i svaret till en fråga rörande preskriptionstid för urkundsförfalskning [ se http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=1424 ], är denna tidsrymd beroende av vilket straff som kan följa av det aktuella brottet. För rattfylleri, som har 6 månaders fängelse som maximistraff, gäller en preskriptionstid om 2 år (4 § 1 st. TBL och 35 kap. 1 § 1 st. 1 mom. BrB). Preskriptionsfristen börjar att löpa från den dag brottet begicks. Med uttrycket ”från” förstås här att preskriptionstiden räknas först från dagen efter det att den brottsliga handlingen företogs, vilket i detta fall är detsamma som dagen efter det att en person fört ett motordrivet fordon eller en spårvagn med en alkoholkoncentrationen i blodet som under eller efter färden uppgått till minst 0,2 promille i blodet. I det fall att en person häktas för eller erhåller del av åtal om rattfylleri inom ovan angiven preskriptionstid upphör fristen att löpa (delgivning av strafföreläggande har däremot inte sådan preskriptionsavbrytande verkan). Om något åtal inte väcks efter en sådan häktning, eller om en rättegång inte följer efter delgivning av åtal för rattfylleri, börjar preskriptionstiden åter att löpa (35 kap. 3 § BrB). Det är därvid inte någon ny preskriptionstid som börjar att löpa, utan åtalspreskriptionen räknas som tidigare från dagen brottet begicks. Med ett något enklare uttryckssätt kan sägas att det i dessa fall ”den gamla” preskriptionstiden som återupptas och fortsätter att löpa. Tveka inte att kontakta oss igen om du finner mitt svar svårförståeligt eller om du har ytterligare frågor!
Marcus BerglieRådgivare