FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/05/2010

Vem har tillgång till belastningsregistret och annan information om dom och påföljd

Hej - tack för bra service! Fakta i målet: NN risker att dömas för ringa misshandel. NN kan hantera böter, men har oerhörda problem med att hamna i register som "vem som helst" kan tillgå. Det blir t.ex. omöjligt för NN att ta förtroendeuppdrag - NN innehar hög position idag. Fråga 1: Om påföljd blir dagsböter: Hur länge ligger NN i belastningsgregistret från tidpunkt då domen vinner laga kraft? Fråga 2: Dito 1, men om påföljden blir villkorlig dom? Fråga 3: Har läst https://lagen.nu/1998:620 och finner ingenstans att privatpersoner eller företag har rätt att ta ut information om NN - stämmer det? Fråga 4: Hamnar information om NNs dom och påföljd i andra register? Fråga 5: Om Ja på 4, är något av dessa register mer offentliga än vad jag kan läsa om belastningsregistret? Jättetacksam för svar!

Lawline svarar

Hej. Jag har delat upp mitt svar efter dina olika delfrågor. Fråga 1-2: Uppgift om böter gallras (tas bort) efter fem år. Uppgift om villkorlig dom finns kvar i tio år. Detta framgår av 17§ Lag om belastningsregister. Se punkterna 4 och 9. Fråga 3: Det är i första hand olika myndigheter som har möjlighet att få uppgifter ur registret, vilket framgår av lagens 6§. Som privatperson har man rätt att få ut uppgifter om sig själv från belastningsregistret, men inte om andra privatpersoner. Detta framgår av 9-10§§. Privata företag har inte tillgång till registret som sådant. De kan inte själva göra ett utdrag ur registret rörande en viss person. Däremot är vissa arbetsgivare enligt lagens 9§ skyldiga att begära att en arbetssökande visar upp ett utdrag om sig själv innan personen anställs. Det gäller arbetsgivare verksamma inom dagis- och förskoleverksamhet, vård av unga enligt socialtjänstlagen samt försäkringsförmedling. Skyldigheten gäller både privata och offentliga arbetsgivare. En arbetssökande som inte kan visa upp ett sådant utdrag får inte anställas. Skyldigheten för vissa arbetsgivare att kräva registerutdrag gäller i anställningssituationer. Privata företag torde inte ha rätt att kräva att en person som redan är anställd visar upp förnyade utdrag ur registret. Fråga 4-5: Det beror lite på hur man menar. Rikspolisstyrelsen för ett misstankeregister över personer som är skäligen misstänkta för brott. Den misstänkte finns i detta register medan förundersökningen pågår. Uppgifterna gallras då fallet är avslutat, dvs. antingen då förundersökningen läggs ned eller då dom har meddelats och vunnit laga kraft. Detta framgår av 13§ Lag om misstankeregister. Misstankeregistret är inte mer ”offentligt” än belastningsregistret utan snarare mindre offentligt. Det är färre arbetsgivare som är tvungna att begära utdrag ur misstankeregistret om arbetssökande, och den enskildes möjlighet att få ett utdrag om sig själv är också mindre. Detta framgår av 8-8a§§. Vidare har polisen ett internt spaningsregister men det har utomstående ingen tillgång till. Avslutningsvis bör det poängteras att domar är offentliga handlingar, och att förundersökning i allmänhet blir offentlig handling då åtal är väckt. Vem som helst kan begära ut en dom från en tingsrätt. Det finns inte något offentligt register över huruvida en viss person blivit dömd och var, men om man känner till en persons namn och vid vilken tingsrätt rättegång hållits mot denne, kan man ta reda på domens diarienummer och begära att få ut den. Jag hoppas att mitt svar varit till hjälp. Lag om belastningsregister och Lag om misstankeregister länkar jag nedan: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980620.htm http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980621.htm Vänligen,
Georg DellborgRådgivare