Preskription

under slutet av 80 talet hade jag en HB firma: Hade beviljad en check konto på 15t.kronor. Sedan åkte utomlands. I 97 avregisterade firman utan skuld inga anmärkningar eller krav. Sedan kom fr.banken underrättelse att jag har skuld till banken med övertrasserrad check konto som varit handelbolagets. trots mina invändingar gjörde KFM utmättning av översjuttande skatt. Fodran overförs till Finnans firman och vidare till Inkasson. Just nu med jämna mellanrum skickar de utmättnings ansökan till KFM för att driva fodran från mig privat.Undrar om den är redan preskriberad eller blir jag tvungen att leva livet ut med den skulden för jag egentligen saknar eko möjligheter att betala skulden ? MVH

Lawline svarar

Hej, Enligt Preskriptionslagen (1981:130) preskriberas en fordran 10 år efter tillkomsten om det inte sker ett så kallat preskriptionsavbrott under denna tid, se https://lagen.nu/1981:130#P2S1 Ett sådant preskriptionsavbrott kan vara: * Du betalar, erlägger ränta eller amortering eller erkänner skulden på annat sätt gentemot borgenären * Du får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från borgenären eller * Borgenären väcker talan mot dig eller annars åberopar fordringen gentemot dig vid domstol, hos Kronofogdemyndigheten, i skiljeförfarande eller vid ett konkursförfarande. Ett sådant preskriptionsavbrott leder till att en ny tioårsperiod börjar löpa innan skulden är preskriberad, se https://lagen.nu/1981:130#P6S1 Hoppas du fått svar på din fråga Med vänliga hälsningar
Martin FridhRådgivare