FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/08/2006

När har lägenhet förvärvats för gemensam användning?

I maj köpte jag en nybyggd bostadsrätt i en annan stad och har betalat handpenning på denna. Lägenheten är färdigbyggd i januari då jag kommer få tillträde och betala resten av köpesumman. Lägenheten är alltså köpt av mig, för mitt enskilda boende. Men vad gäller om min flickvän och jag bestämmer oss för att flytta ihop i samband med att jag får tillträde till lägenheten? Anses den då vara avsedd för gemensamt boende? Hade jag redan bott i lägenheten och hon flyttat in hade det ju varit lätt, men nu flyttar vi kanske in samtidigt även om jag köpt den till mig. Kan vi med ett samboavtal avtala bort lägenheten som "gemensam egendom"?

Lawline svarar

Hej, Enligt sambolagen (SFS 2003:376) 3 § utgör sambors gemensamma bostad och bohag samboegendom om egendomen förvärvats för gemensam användning. Lägenheten i ditt fall tycks vara ett gränsfall för huruvida den kan anses förvärvad för gemensam användning eller inte. Även om den inte skulle befinnas vara det, kan det bli svårt för dig att vid en eventuell tvist bevisa att så inte var fallet. Jag skulle därför råda dig att, precis som du själv skriver genom samboavtal antingen avtala att lägenheten inte skall ingå i en eventuell bodelning, se sambolagens 9 §, alternativt avtala bort hela sambolagen om du inte önskar att någon egendom över huvud taget skall bli er gemensamma.
Lawline RådgivareRådgivare