FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt15/07/2021

Vilka uppgifter visas i belastningsregisterutdraget för arbete med barn med funktionsvariation?

Jag har sökt jobbet som en personlig assistent och arbetsgivaren vill ha ett utdrag ur belastningsregistret. Jag fick en varning för försök till stöld 2019. Kommer detta synas i belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du skriver att du ska arbeta som personlig assistent förutsätter jag att du ska arbeta med människor med en funktionsvariation. Om man ska arbeta som personlig assistent till en person med funktionsvariation som är under 18 år måste arbetsgivaren enligt lag kontrollera arbetstagarens belastningsregister (1 § lag om registerkontroll av personal som utför vissa insatser åt barn med funktionshinder). Ett sådant krav finns inte om man ska arbeta som personlig assistent åt en vuxen person, därför förutsätter jag i mitt svar att du ska arbeta med en person som är under 18 år.

Vilka uppgifter syns i utdraget från belastningsregistret?

Det finns olika utdrag att begära från sitt belastningsregister beroende på vilken verksamhet man ska arbeta inom. Blanketten för utdrag för arbete med barn med funktionsvariation hittar du här.

I det registerutdraget som görs för arbete med barn med funktionsvariation finns uppgifter om du fått påföljd för följande brott:

- Mord
- Dråp
- Grov misshandel
- Människorov
- Alla sexualbrott
- Barnpornografibrott
- Grovt rån

Om en sådan påföljd även inkluderar något annat brott kommer även uppgifter om det brottet att finnas med i utdraget.

En uppgift om en varning för försök till stöld finns således inte med i utdraget från belastningsregistret vid arbete med barn med funktionsvariation.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare