Vad kan jag vänta mig för påföljd för narkotikabrott som minderårig?

Polisen hittade 15 Ecstasy på mig och frågade vad jag hade dem till och jag erkände att jag hade som tanke att sälja dem för att finansiera mitt Cannabis beroende och dem arresterade mig för försäljning av Ecstasy, under husransakan hittade dem runt 40 tabbleter samt beslagtog min mobil. Min fråga är då vad kan jag förvänta mig för straff för detta?? Är 16 år och har ett rent register sen tidigare. Tacksam för att ni tar er tid att besvara min fråga!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår din oro över vad du kan förvänta dig för påföljd, men dessvärre är det svårt att ge dig ett konkret svar på frågan eftersom det är en bedömning som domstolen gör utifrån omständigheterna i varje enskilt fall. Jag ska dock försöka ge dig några allmänna utgångspunkter för vilka bedömningar som brukar göras.

Narkotikabrott
Eftersom du beskriver att du har innehaft narkotika samt att du har tänkt sälja och överlåta narkotika samt eftersom du beskriver att detta har skett avsiktligen kommer narkotikabrott att komma på tal för din del, 1 § Narkotikastrafflagen (NSL). För narkotikabrott stadgas fängelsestraff i högst tre år.

Arten och mängden av narkotika spelar roll i bedömningen av straffet, och kan motivera att du döms antingen i minskad omfattning till ringa narkotikabrott eller i ökad omfattning till grovt eller synnerligen grovt narkotikabrott. För ringa narkotikabrott är straffet böter eller fängelse i högst sex månader, 2 § NSL. För grovt narkotikabrott är straffet fängelse i lägst två år och högst sju år och för synnerligen grovt narkotikabrott är straffet fängelse i lägst sex år och högst tio år. För att avgöra om brottet är grovt tar domstolen hänsyn till om brottet har skett som ett led i en verksamhet som har bedrivits i större omfattning eller om det har skett yrkesmässigt, om det rör sig om särskilt stora mängder narkotika eller om det har gått till på ett sätt som är särskilt farligt eller hänsynslöst. För synnerligen grova brott är det vanligen fråga om en form av organisering gällande bedrivande av handel med narkotika eller att det i övrigt är synnerligen allvarligt, 3 § NSL.

Bedömning i ditt fall
Jag har svårt att säkert bedöma hur domstolen kommer att se på mängden och arten av narkotika, men sannolikt innebär mängden tabletter samt att det har skett i visst försäljningssyfte att det inte kan räknas som ringa narkotikabrott, utan snarare narkotikabrott enligt 1 § NSL. Vid bedömningen av straffet tar domstolen hänsyn till såväl försvårande som förmildrande omständigheter, vilka anges i 29 kap. 2-3 §§ Brottsbalken (BrB). Domstolen beaktar även dina tendenser till att återfalla i brott, därmed är det positivt för dig att du inte har gjort dig skyldig till något brott tidigare. Även din medverkan till utredningen av brottet kan verka i förmildrande riktan när det gäller bestämmande av straffet om det är av väsentlig betydelse för utredningen av brottet, 29 kap. 4 § BrB. Eftersom du inte har fyllt 21 än beaktas även din ålder särskilt när straffet ska bestämmas, vilket kan leda till att du döms till ett straff som är lindrigare än vad lagen anger, 29 kap. 7 § BrB.

Fängelse är inte utgångspunkten
Även om det är fängelse som stadgas som straff kan andra påföljder utgå i form av ex. skyddstillsyn, överlämnande till särskild vård och villkorlig dom. Grundtanken är att fängelse inte är utgångspunkten. För dig som inte har fyllt 18 år än krävs synnerliga skäl för att du ska behöva dömas till just fängelse som påföljd. I första hand ska domstolen i ditt fall bestämma påföljden till sluten ungdomsvård eftersom du är 16 år gammal, 30 kap. 5 § BrB. Du kan dömas till ungdomsvård i högst fyra år, 32 kap. 5 § BrB. Om det behövs kan ungdomsvården kombineras med ungdomstjänst eller böter, 32 kap. 3 § BrB.

Sammanfattning
Sannolikt kan du tänkas dömas för narkotikabrott enligt 1 § NSL, där straffet normalt är fängelse upp till tre år. Eftersom du är under 18 år ska du som utgångspunkt inte dömas till fängelsestraff, utan det är mer troligt att du i så fall döms till sluten ungdomsvård, ev. i kombination med ungdomstjänst eller böter. Det är dock svårt att ge dig ett säkert svar på vad som gäller i just ditt fall, men det här är i alla fall några utgångspunkter.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare