FrågaPROCESSRÄTTDomstol15/06/2018

Vad innebär ett domstolsförfarande

Jag skulle vilja veta vad ett domstolsförfarande innebär på ett lättbegripligt sätt. Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När enskilda parter inte kan komma överens kan tvisten avgöras genom att inleda en process i allmän domstol. Ett domstolsförfarande är en offentlig process. Jämför t.ex. med ett skiljeförfarande som istället är en privat metod för att lösa tvister.

Domstolsförfarandet inleds genom att ena parten lämnar in stämningsansökan (med sitt yrkande och beskrivning av de bevis som åberopas) till tingsrätten, varefter eventuell muntligt förberedelse och huvudförhandling genomförs. Den som lämnar in stämningen kallas för kärande och den som processen är riktad mot kallas för svarande.

Vänligen,

Anastasia MatveevaRådgivare