FrågaPROCESSRÄTTDomstol26/07/2024

Jag vet inte vilken domstol det rör sig om - vart kan jag vända mig för att begära ut en dom?

Jag vet att en person har blivit dömd, jag kan namn, personnummer och så vidare. Jag vet inte när eller var brottet begicks och vet därför inte vilken domstol jag ska vända mig till för att begära ut en dom. Finns det något sätt jag kan ta reda på vilken domstol det rör sig om eller få ut domen utan att veta exakt vilken domstol?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att begära ut allmänna handlingar kan man vända sig till Domstolsverket. Domstolsverket är en statlig myndighet som har till uppgift att ge administrativt stöd och service åt bland annat de allmänna domstolarna.

Domar, beslut och andra handlingar som ingår i domstolarnas verksamhet klassas ofta som allmänna handlingar. Handlingen är allmän om den

  1. klassas som en handling enligt tryckfrihetsförordningen (TF 2:3),
  2. förvaras hos myndigheten och
  3. är antingen inkommen eller upprättad hos myndigheten (TF 2:6 och TF 2:7)

Jag skulle råda dig att kontakta Domstolsverket för att utreda om det finns möjlighet att begära ut domen.

Hoppas att detta förtydligade något. Återkom gärna om du har ytterligare frågor!

Vänliga hälsningar,

Ida BrodinRådgivare