FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt17/11/2013

Uppgifter som kan förekomma i belastningsregistret

En allmän fråga om belastningsregistret. Lag om belastningsregister säger i 17§ att uppgift ska gallras ur registret om, (11) åklagares beslut att inte åtala en person för brott om han eller hon var under 18 år vid tidpunkten för brottet, gallras tre år efter beslutet, eller (12) åklagares beslut att inte åtala för brott i andra fall än som avses i 11, gallras tio år efter beslutet. Min fråga är alltså helt enkelt om man verkligen kan hamna i belastningsregistret utan att vara dömd eller godtagit någon form av strafföreläggande?

Lawline svarar

Hej! Belastningsregistret förs av Rikspolisstyrelsen, 1 § lagen (1998:620) om belastningsregister, BelL. De uppgifter som ska förekomma i detta anges i 2-9 §§ förordningen (1999:1134) om belastningsregister, BelF. Svaret på din fråga är ja. Ett exempel på en uppgift som kan förekomma är en åklagares beslut om åtalsunderlåtelse enligt 20 kap. 7 § rättegångsbalken (1942:740). 3 § p. 4 BelL samt  2 § p. 2 BelF anknyter till detta lagrum. Åtalsunderlåtelse är en möjlighet för åklagaren att inte åtala någon trots att denne anser att förutsättningar för detta föreligger och rekvisiten i ett straffbud därmed är uppfyllda. Om det däremot inte föreligger några misstankar om brott mot en person, så ska inte några uppgifter om denne finnas i registret.

Lars BålmanRådgivare