Tolkning av testamente

Hur skall dessa stycken i ett testamente tolka

"Skulle jag mrs x överleva min make Mr y skall min kvarlåtenskap disponeras på följande sätt.

Min son z skall erhålla sin laglott efter mig varefter återstodenav min kvarlåtenskap skall tillfalla min makes döttrar à,b, och min son C till lika fördelning".

Detta bör väl betyda att om den överlevande makan ( som fått fri förfoganderätt efter maken exkl att de två barnen till maken Mr y, tagit ut sin laglott, att om mrs x har en kvarlåtenskap på låt säga 300 000kr så får den biologiske sonen till makan 150 oookr och sen delas resten dvs 150 000kr påtåren, dvs 50.000 vardera.

Men hur kommer ordet "laglott" in i sammanhanget? Den biologiske sonen har väl automatiskt rätt till hela arvet efter sin mor?

Eller är det fråga om en generös gest? Eller att den först avlidne maken gav hela sin kvarlåtenskap med fri förfoganderätt till makan ( exkl laglotten som togsut av de två döttrarna.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bröstarvingar har alltid rätt till sin laglott. Laglotten är enligt 7 kap 1§ Ärvdabalken (ÄB) hälften av arvslotten. Arvslotten är det arv som arvingen skulle erhållit om det inte funnits något testamente som fördelat kvarlåtenskapen annorlunda. En bröstarvinge har alltså inte automatiskt rätt till hela arvet efter sin mor, finns det ett testamente som fördelar kvarlåtenskapen på annat sätt är det testamentet som gäller. Bröstarvingar har dock som sagt rätt att erhålla sin laglott förutsatt att bröstarvingen påkallar jämkning i testamente enligt 7 kap 3§ ÄB. Att bröstarvinge ska erhålla sin laglott behöver alltså inte föreskrivas i testamentet, bröstarvingen har rätt till denna oavsett.

Efterlevande make erhåller precis som du säger kvarlåtenskapen efter den avlidne maken med fri förfoganderätt. Detta innebär att efterlevande make får förfoga över kvarlåtenskapen som vilken egendom som helst alltså ex. förbruka, sälja osv. Det som skiljer denna egendom från annan är att efterlevande make inte får testamentera bort egendom som denna erhållit med fri förfoganderätt. Om Mrs x avlider och Mrs x och Mr y var gifta sker först en bodelning mellan Mrs x och Mr y. Mr y erhåller sin del av bodelningen med full äganderätt, Mr y erhåller även Mrs x av bodelningen med fri förfoganderätt. De gemensamma barnen ärver vid Mrs x död en del i en framtida förmögenhetsmassa. När Mr y avlider erhåller gemensamma barn till Mrs x och Mr y arv både efter Mrs x och Mr y. Om bodelningen mellan Mrs x och Mr y var 50/50 består alltså 50% av kvarlåtenskapen vid Mr y:s död av arvet efter Mrs x, denna kan ha minskat, ökat eller varit samma sedan då Mrs x dog. 50% av Mr y:s kvarlåtenskap ska alltså tillfalla Mrs x:s arvingar, i detta fall de gemensamma barnen. Då det finns ett testamente som fördelar kvarlåtenskapen efter Mrs x är det detta som gäller.

"Min son z skall erhålla sin laglott efter mig varefter återstodenav min kvarlåtenskap skall tillfalla min makes döttrar à,b, och min son C till lika fördelning". - Jag tolkar denna text som att z erhåller sin laglott och att a,b och C erhåller 1/3 var av det som är kvar efter att z erhållit sin laglott. Är z och C samma son eller finns det en till bröstarvinge till Mrs x? Om C är en annan son är här att uppmärksamma att även C är bröstarvinge till Mrs x och att han alltså också har rätt till sin laglott om den del han blir tilldelad genom testamentet skulle vara mindre än laglotten. Ett testamente som inskränker en bröstarvinges rätt till laglott är utan verkan i den delen. Om z och C är samma son blir fördelningen precis som du skriver ovan - om kvarlåtenskapen efter Mrs x är 300.000 efterhåller z sin laglott, alltså 150.000, och resterade 150.000 delas på 3 alltså 50.000 var till a, b och z/C.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!
Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare