FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder22/11/2016

Tidspreskription för anmärkning i belastningsregister

Hej, Jag blev dömd när jag var 17år, brottet begicks när jag var 15.

Utgår man från dagen domen ställdes eller från när brottet begicks? och när tas det bort från mitt register?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga beror lite på vad för brott det var och vad påföljden (straffet) blev. Blev det annat än fängelse, det vill säga böter, villkorlig dom, skyddstillsyn osv. är anmärkningen kvar i belastningsregistret fem år från det datum domen avkunnades, då du var under 18 år vid tiden brottet begicks.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare