FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/01/2015

Tid för begäran om bodelning m.m.

Hej!

Jag har genomgått en skilsmässa, under året 2011. Sen skulle vi försöka att rädda vår förhållande. Nu vill vi avsluta den. Min fråga är?

Kan jag begära en bodelning?

Bohaget är jag delägare på, men andra tillgångar så som han har bilar, och eget företag.

Kan jag kräva nåt annat än bostaden ?

Vi har varit i sammanlagt tillsammans i 29 år.

Med vänlig hälsning

Edibe Duru

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss med din fråga!

Vid ett upphörande av äktenskap, antingen genom äktenskapsskillnad eller att någon av er två går bort, skall en bodelning göras. Huvudregeln är då att en likadelning skall göras av all giftorättsgods! Detta behöver dock inte göras om vardera make enbart äger enskild egendom, se 9 kap. 1 § äktenskapsbalken(ÄktB) https://lagen.nu/1987:230. Vad är då att betrakta som giftorättsgods? I regel är all egendom som inte är enskild egendom att betrakta som giftorättsgods, se 7 kap. 1 § ÄktB. Om hans tillgångar(bilar och eget företag) inte är att betrakta som enskilda skall alltså dessa ingå i en bodelning och en likadelning skall ske.

Avseende tidpunkten för en begäran om bodelning skall sägas att det i regel inte finns någon sista dag för en sådan begäran. Detta innebär i praktiken att en bodelning skulle kunna ske många år efter äktenskapets upplösning genom dom på äktenskapsskillnad! Viktigt att känna till är att det av naturliga skäl blir svårare att göra en ekonomisk värdering av giftorättsgodset om det förflutit än lång tid sedan upplösningen av äktenskapet. I ditt fall torde det dock vara oproblematiskt och Du kan därmed begära en bodelning!

Hoppas Du fått svar på din fråga!

Anes SabicRådgivare