Testamentera till syskon m.m.

Man A o Kvinna B,gifta sedan 45 år,inga barn,förmögenhet ca 5 milj. . A avlider först.Båda har efterarvingar(syskon o syskonbarn). Är det juridiskt möjligt för A att i makarnas gemensamma testamente(skrivet något år innan A dör) skriva att hans del i "boet" ,eller delar därav( i så fall:HUR stor del), REDAN VID HANS DÖD, ska gå i arv till HANS efterarvingar,eller går vid hans död AUTOMATISKT hela innehållet till B ,så att det som återstår i boet efter B:s död då går i arv till A:s o B:s efterarvingar.

STORT TACK FÖR TYDLIGT SVAR,gärna så snart som möjligt. Vänl.hälsn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Om en make fritt vill bestämma vem som ska ärva vad, kan detta ske genom att upprätta ett testamente. Dock finns det vissa begränsningar i hur arvsfördelningen kan ske. Till exempel är det inte tillåtet att testamentera bort bröstarvingarnas (barns, barnbarns osv.) laglott (7 kap. 1 § ärvdabalken). Laglotten utgörs av hälften av arvet. I ditt exempel fanns inga bröstarvingar, varför friheten är större för maken att bestämma över hur arvet ska fördelas.

Det finns ytterligare en regel som kan inskränka makens frihet att testamentera som denne vill. Denna regel handlar om att den efterlevande maken alltid har rätt att utfå egendom motsvarande fyra prisbasbelopp (ca 180 000 kr). Har den efterlevande maken efter bodelningen tilldelats minst fyra prisbasbelopp, får maken inte mer tillgångar om den avlidna maken valt att fördela arvet på andra (3 kap. 1 § 2 st). I ditt exempel hade makarna en förmögenhet på 5 miljoner (och jag antar att inga skulder fanns). Vid en bodelning (som alltid ska ske när ett äktenskap upplöses), kommer detta resultera i att vardera maken får 2,5 miljoner. Detta är långt mer än de fyra prisbasbeloppen, varför maken A kan testamentera bort hela sin förmögenhet till vem han eller hon vill. Om maken A inte testamentera bort sin kvarlåtenskap till annan, kommer dennes förmögenhet att tillfalla maken B (3 kap. 1 § 1 st.), för att senare när B avlider, fördelas på respektive makes närmaste arvingar.

Slutligen så finns stora möjligheten för en make att bestämma över hur arvet efter denne ska fördelas. Dock så måste bröstarvingars laglott och efterlevande makes rätt till egendom värt fyra prisbasbelopp beaktas. Det som blir över efter laglotten och de fyra prisbasbeloppen, kan maken alltså testamentera till sina syskon eller syskonbarn, så att de ärver direkt.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare