Testamente, skatterättsliga konsekvenser av bostadsöverlåtelse m.m

Hej. Vi har knytit en ung man 22år till vår familj. Jag vill gärna att han en dag i framtiden ska få ärva min bostadsrättslägenhet. Jag har inga egna barn.

Hur blir det när han inte är "bröstarving"? Är han bättre ställd om vi adopterar honom?

Ska jag ge honom bostadsrätten i gåva innan jag dör (om jag inte tuppar av oförhappandes) eller ska han bara skrivas in i mitt testamente. Ska jag kontakta HSB o få honom godkänt i förväg som framtida ägare (om man överhuvutaget kan det)?

Hur blir det med skatt om han inte är familj och bröstarving?

Jag antar att han ärver inkl. det banklån på läg som är kvar. Blir det oförmånligt som helhet (lånet är ca 500.000. Försäljningspris ca 3.ooo.ooo)

Räcker det att jag underskriver ett testamente i närvaro av 2 vittnen?

Har jag glömt fråga något viktigt?

Tack för svar och vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag delar upp mitt svar i fyra delar: Överlåtandet av bostaden, testamentet, skatten och skulden.

Överlåtandet av bostadsrätten

Det räcker med att du testamenterar bostadsrätten till 22-åringen. Eftersom du inte har några egna barn finns kan du testamentera allt du lämnar efter dig som du vill. Bröstarvingar (däribland räknas såklart även adopterade) har alltid — även om testamente finns — rätt att få ut sin laglott. Då du inte har några barn är detta dock inte en fråga som är aktuell nu. En eventuell adoption skulle förvisso sätta honom i en bättre sits såtillvida att han då kan begära ut sin laglott om du ångrar dig och bestämmer dig för att testamentera till någon annan än honom, men mitt uppriktiga och personliga råd är att en eventuell adoption sker av andra skäl än detta. Det ställs också upp krav för att en adoption ska gå igenom (dessa återfinns i 4 kap 6 § föräldrabalken).

Testamentet

För att ett testamente ska vara giltigt krävs enligt 10 kap 1 § ärvdabalken följande:

Testamentet skall upprättas skriftligen med två vittnen. Du måste inför de båda vittnena skriva under testamentet. Båda vittnena ska vara med samtidigt. Vittnena ska bestyrka testamentet genom att skriva sina namn på det. Du måste inte visa dem vad som står i testamentet, men de måste få veta att det är ett testamente de bestyrker.

Skatten

Överlåtelsen av bostadsrätten blir skattefri för honom, oavsett om du ger den som gåva, testamenterar det till honom eller om ni adopterar honom och han ärver dig (8 kap 2 § inkomstskattelagen).

Skulden

Man kan inte ärva skulder, vilket ju ett lån är. Däremot har de du är skyldig rätt att få betalt ur ditt dödsbo, och även att skaffa sig säkerhet i det som finns där (21 kap 2 § ärvdabalken). 22-åringen kan därför endast ärva bostadsrätten om lånet kan betalas med medel i ditt dödsbo (21 kap 4 § ärvdabalken).

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare