FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/12/2018

Räcker äktenskapsförord för att bostad ska tillfalla den efterlevande makan/maken?

GIft och bor i bostadsrätt men har barn från tidigare äktenskap (särkullebarn). Om jag skulle "falla ifrån" före min fru så vill jag hindra barnen från det tidigare äktenskapet att tvinga min fru att sälja bostadsrätten för att få ut sin del.

Frågan är således om ett äktenskapsförord kan förhindra en sådan situation eller finns det andra vägar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur du ska gå tillväga för att din fru ska få behålla bostadsrätten efter du dör och inte behöva lösa ut din andel. Din fråga regleras både i Ärvdabalken (ÄB) och i Äktenskapsbalken (ÄktB). Jag tolkar även frågan som att bostaden är giftorrättsgods och inte din enskilda egendom.

Vanligtvis ärver den efterlevande makan/maken med hela kvarlåtenskapen från den avlidna med fri förfoganderätt, men det gäller bara när det finns gemensamma barn. När det finns, som i detta fall, särkullbarn, har särkullbarnen rätt att få ut sitt arv direkt (3 kap. 1 § ÄB).

Om bostaden är giftorättsgods innebär det att halva värdet av bostaden kommer tillfalla dig och halv värdet kommer tillfalla din fru vid bodelningen. Eftersom värdet av din och din frus egendom som är giftorättsgods ska räknas samman och sedan hälften delas (7 kap. 1 och 2 §, 10 kap. 1 §, 11 kap. 1 och 3 § ÄktB). Den delen som du får i bodelningen kommer att vara din kvarlåtenskap som ska fördelas på dina arvingar, dina barn (2 kap. 1 § ÄB).

Barnen kommer alltså ha rätt till 50 % av bostadens värde att dela på eftersom 50 % av bostaden ingår i din kvarlåtenskap. Vilket innebär att hon kan vara tvungen att lösa ut barnen från bostaden.

För att förhindra att hon måste sälja bostaden för att lösa ut barnens andel finns det två sätt. Det ena är att, som du nämner i frågan, skriva ett äktenskapsförord att bostaden ska vara hennes enskilda egendom. Om det är hennes enskilda egendom kommer hela bostaden och bostadens värde att tillfalla bara henne i bodelningen och dina barn kommer då inte kunna göra anspråk på delar av bostaden eftersom du inte kommer få något av bostaden värde i bodelningen. Därmed kommer delar av bostadens värde inte ingå din kvarlåtenskap (7 kap. 1 och 2 §, 10 kap. 1 §, 11 kap. 1 och 3 § ÄktB). Utan tillfalla din fru i sin helhet.

Ett annat mera osäkert sätt är att skriva ett testamente, där du skriver att huset ska tillfalla din fru när du dör och att barnen får vänta på efterarv som då utdelas när din fru har avlidit, eller ärva det som finns kvar av din kvarlåtenskap. Svårigheten med ett testamente är att barn/bröstarvingar alltid har rätt till arv minst sin laglott av sina föräldrar. Ett testamente kan inte ta bort denna rätt. Vilket innebär att om barnen inte får minst sin laglott kan barnen klandra testamentet och då få ut hela sin laglott direkt. Beroende på hur mycket egendom ni har kan din fru därför ändå vara tvungen att sälja huset för att täcka barnens laglotter (7 kap 1 och 2 § ÄB).

Ett sista alternativ är att barnen väljer att vänta på att ta ut sitt arv från dig tills efter det att din fru har avlidit. Så kallat efterarv. Det skulle innebära att din fru ärver hela din kvarlåtenskap med fri förfoganderätt och dina barn får ut sitt arv av dig när din fru avlider (3 kap. 1 § ÄB).

Men för att svara på din fråga, ett äktenskapsförord bör förhindra en sådan situation.

Hoppas du fick svar på din fråga! Annars är det bara att återkomma.

Sofia WedinRådgivare