Preskription av bouppteckning

Hej! Hur lång är preskriptionstiden efter en bouppteckning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I ärvdabalkens 16 kapitel återfinns bestämmelser som rör preskription av rätten till arv, se här. Det följer av lagen att preskriptionstiden varierar beroende på vilka förutsättningar som föreligger för det specifika fallet. Av 1, 2 och 4 §§ kan det dock utläsas att preskriptionstiden efter en bouppteckning är mellan 5-10 år.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga, hör gärna av dig till oss igen om du har fler frågor.

Melanie AscoughRådgivare