FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis30/07/2015

Polis lämnar inte ut hittegods

Hej min dotters cykel blev stulen, jag hittade cykeln en tid senare och var dum nog att kontakta polisen som sedan hämtade cykeln och tog den till stationen. Nu meddelar de att de tänker behålla den eftersom brott inte kan bevisas! Ska det vara så att man inte har rätt att få tillbaka en stulen cykel när vi ändå kan bevisa att den är våran?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det du beskriver låter märkligt. Om cykeln behandlas som ett hittegods ska den lämnas ut om det finns en känd ägare som betalar upphittaren (i detta fallet är det ju du själv) och polismyndigheten skäliga kostnader i anledning av fyndet.

Om ni kan bevisa att cykeln är er förstår jag inte varför polisen inte lämnar ut den till er, det låter mycket märkligt. Är det säkert att det inte finns fler omständigheter kring detta? Jag råder dig i vilket fall som helst att begära ett skriftligt beslut från polismyndigheten om varför de inte lämnar ut hittegodset till dig när du kan styrka att du är ägare.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare