Misstanke om narkotikahav - visum i USA

Hej!

Jag blev tagen av polisen för misstanke av egen användning av cannabis då jag satt bredvid en kompis som är tidigare dömd för ringa narkotika. De hittade även en liten mängd cannabis i hans ficka. Jag själv har aldrig använt droger och testet visade sig självklart negativt för min del. Min fråga är om polisen har verkligen rätt att misstänka någon bara för att personen bredvid är tidigare dömd? De märkte alltså inget på mig som skulle visa tecken på att jag har använt droger. Andra frågan är om detta kan orsaka problem för mig då jag håller på mitt studentvisum till USA och jag undrar om myndigheterna där kan få reda på det trots att testet var negativt och jag blev friad? Kommer det alltså finnas kvar i något register? Jag har aldrig tidigare blivit tagen eller misstänkt av något brott av polisen.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lägsta graden av misstanke, skäligen misstänkt, innebär att det finns omständigheter som med viss styrka talar för att personen kan begått ett visst brott. Det krävs alltså inte jättemycket för att bli skäligen misstänkt för ett brott. Det faktum att du befunnit dig på en plats (dvs. bilen) där droger påträffades kan räcka för att bli misstänkt för innehav av narkotika eftersom man inte behöver ha använt droger för att bli dömd för det. Man kan alltså bli dömd för innehav även om man inte har brukat drogen.

Att du endast blivit misstänkt för ett brott lär inte inverka på ditt studentvisum. Däremot om man blir anhållen eller dömd kan det givetvis påverka ditt visum. Eftersom du inte lär bli dömd för något brott så är det med största sannolikhet inga problem då frågorna som man behöver svara på är om man brutit någon lag angående droger. Eftersom du inte verkar ha gjort det ska det alltså inte vara några problem. Det är möjligt att det finns någon logg gällande vilka som har drogtestas men det lär varken lämnas ut eller finnas tillgängligt för andra än polisen.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare